Η Cher βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο μιας πολύκροτης νομικής υπόθεσης, καθώς η χήρα του Sonny Bono, Mary Bono, προσφεύγει στο Εφετείο για να ανατρέψει τη δικαστική απόφαση που δικαίωσε τη Cher σχετικά με τα δικαιώματα εκμετάλλευσης από τις εμβληματικές επιτυχίες της δεκαετίας του ’60, όπως το “I Got You Babe”. Η μάχη για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας ανάβει ξανά φωτιές στο Χόλιγουντ, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στη σύγκρουση μεταξύ δημιουργών, δισκογραφικών και κληρονόμων
Η ιστορία της Cher και του Sonny Bono δεν είναι απλώς ένα ακόμα κεφάλαιο στη μουσική ιστορία· είναι ένα έπος αγάπης, επιτυχίας και τελικά δικαστικών μαχών που συνεχίζουν να απασχολούν τη μουσική βιομηχανία δεκαετίες αργότερα. Το εμβληματικό δίδυμο που χάρισε στον κόσμο τραγούδια όπως “I Got You Babe”, “The Beat Goes On” και “Baby Don’t Go”, βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο, αυτή τη φορά για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας που αφορούν τις μεγαλύτερες επιτυχίες τους.
Η δικαστική διαμάχη ξεκίνησε το 2021, όταν η Mary Bono, χήρα του Sonny, επιχείρησε να σταματήσει την καταβολή δικαιωμάτων στη Cher, επικαλούμενη τον νόμο περί “termination rights”, έναν κανονισμό που επιτρέπει στους καλλιτέχνες ή τους κληρονόμους τους να επανακτήσουν τον έλεγχο του πνευματικού τους έργου μετά από δεκαετίες. Ωστόσο, το ομοσπονδιακό δικαστήριο στην Καλιφόρνια αποφάσισε το 2024 πως η συμφωνία διαζυγίου του 1978 ανάμεσα στη Cher και τον Sonny Bono εξακολουθεί να ισχύει και δεν επηρεάζεται από την έννοια της “λήξης” των δικαιωμάτων.
Η συγκεκριμένη συμφωνία προέβλεπε ότι η Cher θα διατηρούσε το 50% των εσόδων από τη δημοσίευση και εκμετάλλευση των κοινών τραγουδιών τους – ένα δικαίωμα που η δικαιοσύνη επιβεβαίωσε ότι παραμένει ενεργό. Ο δικαστής John A. Kronstadt έκρινε ότι η συμφωνία αυτή δεν αποτελεί παραχώρηση πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά συμβόλαιο οικονομικής αποζημίωσης, κάτι που την εξαιρεί από τον νόμο περί “termination rights”.
Διαβάστε Επίσης: Grammy Awards 2026: Οι Paul Simon, Cher και Chaka Khan ανάμεσα στους καλλιτέχνες που θα τιμηθούν
Η απόφαση θεωρήθηκε σημαντική όχι μόνο για τη Cher αλλά και για ολόκληρη τη μουσική κοινότητα, καθώς έθεσε σαφή όρια μεταξύ των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και των οικονομικών συμφωνιών μεταξύ πρώην συνεργατών ή συντρόφων. Παρ’ όλα αυτά, η Mary Bono και ο δικηγόρος της, Daniel Schacht, αποφάσισαν να προσφύγουν στο Ομοσπονδιακό Εφετείο των Ηνωμένων Πολιτειών, επιχειρώντας να ανατρέψουν την απόφαση και να επαναφέρουν το ζήτημα σε νέα βάση.
Σύμφωνα με την επιχειρηματολογία της Mary Bono, η απόφαση του 2024 «παραβλέπει τον πυρήνα της νομοθεσίας περί πνευματικών δικαιωμάτων», καθώς, όπως υποστηρίζει, επιτρέπει στους πρώην συζύγους ή συνεργάτες να διατηρούν δικαιώματα χωρίς να υπόκεινται στους ίδιους περιορισμούς που ισχύουν για δισκογραφικές ή εκδότες. Από την άλλη πλευρά, η Cher, που έχει δει το όνομά της να συνδέεται με κάθε στάδιο της ποπ κουλτούρας των τελευταίων πέντε δεκαετιών, υπερασπίζεται το δικαίωμά της να λαμβάνει το μερίδιο που κατοχυρώθηκε πριν σχεδόν μισό αιώνα.
Η υπόθεση έχει λάβει τεράστια δημοσιότητα, καθώς έρχεται σε μια εποχή όπου όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες διεκδικούν τον έλεγχο των πνευματικών τους δικαιωμάτων. Πρόσφατα, κορυφαίες εταιρείες όπως η Sony Music και η Universal Music Group βρέθηκαν στο επίκεντρο συλλογικών αγωγών από μουσικούς που ζητούν να ανακτήσουν τα “masters” των ηχογραφήσεών τους, ενώ συγκροτήματα όπως οι Salt-N-Pepa έχουν στραφεί νομικά κατά των δισκογραφικών τους για παρόμοιους λόγους.
Διαβάστε Επίσης: Τι είπε η Ariana Grande για τα δώρα της, τα «παράξενα» προϊόντα Wicked και τη Cher
Η υπόθεση της Cher λειτουργεί, λοιπόν, σαν μια μικρογραφία του τι συμβαίνει συνολικά στη μουσική βιομηχανία. Η μάχη μεταξύ των καλλιτεχνών και των εταιρειών ή των κληρονόμων τους για τον έλεγχο των δικαιωμάτων δεν είναι απλώς νομική — είναι και πολιτισμική. Αφορά τη δύναμη του δημιουργού να ορίζει το έργο του και να απολαμβάνει δίκαια τα οικονομικά του οφέλη.
Η Cher, που συνεχίζει να αποτελεί μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φιγούρες της μουσικής και του θεάματος, έχει δηλώσει πολλές φορές πως το ζήτημα δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά θέμα δικαιοσύνης και ηθικής συνέπειας. Για εκείνη, η μάχη αυτή δεν είναι απλώς για τα δικαιώματα ενός τραγουδιού, αλλά για τη διαφύλαξη της δημιουργικής κληρονομιάς ενός καλλιτέχνη που υπήρξε μέρος της συλλογικής μνήμης.
Αντίθετα, η Mary Bono φαίνεται αποφασισμένη να παλέψει μέχρι τέλους, θεωρώντας ότι η Cher δεν θα έπρεπε πλέον να λαμβάνει μερίδιο από τα δικαιώματα του Sonny Bono, αφού, όπως λέει, εκείνος έχει αποβιώσει και τα δικαιώματα ανήκουν πλέον στους κληρονόμους του. Το επιχείρημά της εστιάζει στο ότι η λεγόμενη «παραχώρηση» από τον Sonny προς τη Cher, που έγινε μέσω της συμφωνίας διαζυγίου, θα έπρεπε να υπόκειται στους κανόνες περί τερματισμού δικαιωμάτων, όπως κάθε άλλη πράξη μεταβίβασης πνευματικής ιδιοκτησίας.
Ο δικηγόρος της Mary, Daniel Schacht, δήλωσε μετά την πρωτόδικη απόφαση ότι ο δικαστής «έκανε λάθος στην ερμηνεία του νόμου» και ότι η απόφαση δημιουργεί επικίνδυνο προηγούμενο, καθώς επιτρέπει, όπως είπε, «όχι μόνο σε πρώην συζύγους αλλά και σε εταιρείες και εκδότες να παρακάμπτουν τη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων». Το επιχείρημα αυτό θα αποτελέσει τη νομική βάση της έφεσης που εξετάζεται από το Ομοσπονδιακό Εφετείο.
Διαβάστε Επίσης: Gem Archer: «Οι Oasis ξαναβρήκαν τη μαγεία τους – Κάθε συναυλία ήταν μια γιορτή»
Η εξέλιξη αυτής της υπόθεσης αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όχι μόνο γιατί αφορά μια εμβληματική καλλιτέχνιδα, αλλά γιατί θα μπορούσε να επηρεάσει το νομικό πλαίσιο για εκατοντάδες δημιουργούς στο μέλλον. Αν το Εφετείο δικαιώσει τη Mary Bono, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για ανατροπές σε δεκάδες παρόμοιες συμφωνίες που έγιναν σε περιπτώσεις διαζυγίων ή συμβιβασμών μεταξύ μουσικών συνεργατών.
Η Cher εξακολουθεί να στέκεται δυναμικά απέναντι στις προκλήσεις, όπως το κάνει εδώ και πάνω από πέντε δεκαετίες. Από τα πρώτα της χρόνια στο πλευρό του Sonny Bono μέχρι την παγκόσμια επιτυχία του “Believe”, παραμένει μια φωνή που δεν σταματά να υπερασπίζεται τη θέση του καλλιτέχνη μέσα σε μια βιομηχανία που συχνά ξεχνά ποιοι τη δημιούργησαν.
Η νομική της μάχη μπορεί να φαίνεται τεχνική, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια μάχη για τη διατήρηση της καλλιτεχνικής ανεξαρτησίας και της δημιουργικής κληρονομιάς. Και όπως έχει αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν, η Cher δεν είναι από εκείνες που υποχωρούν.