Η ηλεκτρονική μουσική μπαίνει επίσημα στη λίστα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Γαλλίας, σηματοδοτώντας μια ιστορική στιγμή για την ποπ κουλτούρα και τους καλλιτέχνες που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη μουσική ταυτότητα της χώρας. Το νέο αυτό βήμα ανοίγει τον δρόμο για πιθανή ένταξη της γαλλικής ηλεκτρονικής σκηνής στη λίστα της UNESCO, επιβεβαιώνοντας τη συμβολή της στη διεθνή μουσική κουλτούρα
Η είδηση ότι η ηλεκτρονική μουσική αναγνωρίζεται επίσημα ως στοιχείο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Γαλλίας έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από καλλιτέχνες, παραγωγούς και φαν σε όλο τον κόσμο. Για μια χώρα που έχει γεννήσει ήχους και σχήματα όπως οι Daft Punk, οι Justice, οι Air, οι Cassius και οι Phoenix, η αναγνώριση αυτή δεν είναι απλώς μια τιμή – είναι επιβεβαίωση της μουσικής της κληρονομιάς.
Η ένταξη της ηλεκτρονικής μουσικής στη λίστα αυτή αποτελεί το πρώτο βήμα για να συμπεριληφθεί και στη διεθνή λίστα της UNESCO, κάτι που θα την αναδείξει επίσημα ως πολιτιστικό αγαθό που αξίζει προστασίας και διατήρησης για τις επόμενες γενιές. Το Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας αναγνώρισε επίσης τους χώρους όπου γεννήθηκε και άνθισε αυτή η μουσική – τα clubs – χαρακτηρίζοντάς τα «τόπους καλλιτεχνικής έκφρασης και γιορτής».
Διαβάστε Επίσης: Taylor Swift: Το “The Life of a Showgirl” είναι το μεγαλύτερο άλμπουμ της καριέρας της έως τώρα
Η υπουργός Πολιτισμού Ρασιντά Ντατί δήλωσε πως η ηλεκτρονική μουσική «έχει πλέον τη θέση που της αξίζει στην εθνική πολιτιστική κληρονομιά». Σύμφωνα με την ίδια, πρόκειται για μια τέχνη που άλλαξε τη σχέση των Γάλλων με τη μουσική, συνδέοντας γενιές μέσα από τον ρυθμό, την τεχνολογία και την ελευθερία της δημιουργίας.
Η λίστα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της σύμβασης της UNESCO, ώστε να προστατεύει «πρακτικές, εκφράσεις, γνώσεις και δεξιότητες που αναγνωρίζονται από τις κοινότητες ως μέρος της πολιτιστικής τους ταυτότητας». Μέχρι σήμερα περιλαμβάνει παραδόσεις από όλο τον κόσμο – από τη γαστρονομία μέχρι τη μουσική, τον χορό και τις τέχνες.
Η Γαλλία, μέσω αυτής της αναγνώρισης, δείχνει ότι βλέπει την ηλεκτρονική μουσική όχι μόνο ως ψυχαγωγία, αλλά και ως μορφή τέχνης με κοινωνική και πολιτιστική αξία. Η απόφαση αυτή έρχεται σε μια εποχή όπου η σχέση μεταξύ τεχνολογίας και πολιτισμού αλλάζει ραγδαία, ενώ τα ηλεκτρονικά beats, τα synthesizers και οι DJs έχουν κατακτήσει τα φεστιβάλ και τα charts σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Διαβάστε Επίσης: Mariah Carey: 100 εβδομάδες στην κορυφή του Billboard – Το “All I Want for Christmas Is You” συνεχίζει ασταμάτητο
Στη Γαλλία, οι καλλιτέχνες που δημιούργησαν το λεγόμενο “French Touch” έγιναν οι πρεσβευτές ενός νέου ήχου. Ο Jean-Michel Jarre, ο οποίος θεωρείται ο «πατέρας» της γαλλικής ηλεκτρονικής μουσικής, είχε ανοίξει τον δρόμο με το εμβληματικό άλμπουμ Oxygène το 1976. Ήταν η αρχή ενός κινήματος που έφερε επανάσταση στον ήχο και την αισθητική της εποχής.
Ο Jarre, που σήμερα είναι επίσης πρεσβευτής της UNESCO και κάτοχος του γαλλικού Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής, εξέφρασε τη χαρά του μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, γράφοντας ότι η αναγνώριση αυτή «δικαιώνει δεκαετίες δημιουργίας και επιρροής». Ο ίδιος είχε δώσει μάχες επί χρόνια για την πολιτιστική αναγνώριση της ηλεκτρονικής μουσικής, θεωρώντας την εξίσου σημαντική με τη σύγχρονη κλασική ή τη ροκ.
Η απόφαση αυτή έρχεται λίγους μήνες μετά τη δημόσια δήλωση του Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος είχε ζητήσει η γαλλική ηλεκτρονική μουσική να προταθεί για επίσημη εγγραφή στη λίστα πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Ο Γάλλος πρόεδρος είχε τονίσει ότι η Γαλλία δεν χρειάζεται «να παίρνει μαθήματα από κανέναν», καθώς «είναι η χώρα που επινόησε την ηλεκτρονική κουλτούρα και τη μετέτρεψε σε παγκόσμιο ρεύμα».
Διαβάστε Επίσης: Η JADE ετοιμάζει το δεύτερο solo άλμπουμ της – Νέα εποχή για την πρώην Little Mix star
Η γαλλική σκηνή είναι πλέον ισότιμη με εκείνες της Τζαμάικα, του Μεξικού και της Κούβας, των χωρών δηλαδή που έχουν δει μουσικά τους είδη – reggae, mariachi και rumba – να αναγνωρίζονται επίσημα από την UNESCO ως παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Η προσθήκη της ηλεκτρονικής μουσικής είναι ένα νέο κεφάλαιο σε αυτή τη λίστα, δείχνοντας πως η πολιτιστική κληρονομιά δεν περιορίζεται μόνο στο παρελθόν αλλά εξελίσσεται με τον χρόνο.
Η ανακοίνωση περιλαμβάνει επίσης μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: τα γαλλικά clubs χαρακτηρίστηκαν «τόποι καλλιτεχνικής έκφρασης και εορτασμού». Πρόκειται για έναν συμβολισμό αλλά και μια πολιτική τοποθέτηση – αναγνωρίζοντας ότι οι χώροι αυτοί δεν είναι απλώς κέντρα διασκέδασης, αλλά μέρη όπου γεννιούνται νέες μουσικές κουλτούρες και καλλιτεχνικά κινήματα.
Η Γαλλία έχει ήδη προτείνει στο παρελθόν μουσικές παραδόσεις για προστασία από την UNESCO, όπως το Gwoka – το μουσικό και χορευτικό είδος από τη Γουαδελούπη – και την τέχνη των Γάλλων κυνηγών που χρησιμοποιούν πνευστά όργανα με μοναδική τεχνική αναπνοής. Τώρα, η ηλεκτρονική μουσική γίνεται το πιο σύγχρονο και ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα του πώς η παράδοση μπορεί να συνυπάρξει με την καινοτομία.
Από το πρώτο synth του Jarre έως τα παγκόσμια hits των Daft Punk, η γαλλική ηλεκτρονική μουσική έχει διαμορφώσει την πορεία της ποπ κουλτούρας. Οι νέες γενιές καλλιτεχνών, όπως οι M83 και οι Madeon, συνεχίζουν αυτή την παράδοση, φέρνοντας τη γαλλική υπογραφή στα φεστιβάλ και τις λίστες επιτυχιών παγκοσμίως.
Με αυτή την αναγνώριση, η ηλεκτρονική μουσική παύει να είναι απλώς ένα είδος – γίνεται πλέον σύμβολο της σύγχρονης γαλλικής ταυτότητας. Ένα είδος που κατάφερε να ενώσει τη δημιουργικότητα με την τεχνολογία, το χθες με το αύριο, και να θυμίσει πως ο πολιτισμός δεν είναι στατικός αλλά συνεχώς εξελισσόμενος.